Gyvenu Jurbarke

Mindaugas nebuvo pirmasis ir vienintelis  Lietuvos karalius

Ruslanas  BARANAUSKAS, humanitaras

1253 metų liepos 6-ąią  Vorutos medinėje pilyje kartu su žmona  Morta ir sūnumis  Rukliu,  Rupeikiu karūnuotas Lietuvos Didysis kunigaikštis  Mindaugas. Istorikai ir archeologai iki šiol ginčijasi, kur ši pilis stovėjo,  nes žinios apie Lietuvos  valstybės kūrimąsi mus pasiekia tik iš slavų bei  Ordino kronikų ir metraščių.

Liepos 6-ąją švęsti Valstybės dieną visuomenei pasiūlė profesorius  Edvardas  Gudavičius savo itin solidžios apimties mokslinėje monografijoje“Mindaugas”. Jame pasiremta lenkų mokslininko  Julijaus  Latkowskio samprotavimais. Istorijos instituto mokslinis bendradarbis  Tomas  Baranauskas linkęs šią datą paankstinti – teigia,  jog karūnavimas galėjo  vykti birželio 29 – ąją. Mat  viduramžiais popiežiaus valia  Europoje iškilmingos inauguracijos vykdavo tik per svarbias religines šventes. Birželio 29 d. krikščioniškame pasaulyje švenčiama Petro ir  Povilo diena.  Būtent šią dieną  imperatoriumi tapo Frankų imperijos ( Prancūzija) monarchas  Karolis  Didysis ir kiti garsūs valdovai.

Rimgaudo sūnus  Mindaugas tarp aukštų  Europos visuomenės sluoksnių buvo gana įtakingu ir sumaniu valdovu, todėl jam turėjo būti suteikti išimtinė privilegija ir dovana priimti karūną iš paties popiežiaus rankų. O Vorutos pilis galėjo stovėti  Anykščių rajone  Šeimyniškėlių piliakalnyje, ant  Palatavio dvaro vietoje esančios kalvelės.

Mokykliniuose vadovėliuose rašoma, kad  Mindaugas buvo pirmasis ir vienintelis  Lietuvos karalius. Tai nėra tiesa.  Iš atskirų genčių ir etninių sričių (aukštaičių, žemaičių,  suvalkiečių, dzūkų) Mindaugas sudarė vientisą politinį darinį – valstybę ir pavadino ją Lietuva. Tačiau supratimas, kad esame narsūs ir karingi lietuviai, atsirado tik XIX amžiuje,  kilus  Nacionaliniam išsivaduojamam sąjūdžiui prieš carinės  Rusijos imperiją. Tam lemiamą įtaką turėjo Jonas Basanavičius ir kiti to laiko šviesuoliai.

Pagrindine  karine galia ir viltimi apsaugoti baltų žemes nuo  Ordino puldinėjimų istorikai Inga ir  Tomas  Baranauskai įvardija žemaičius.  Net ir liaudies dainose aiškiai minima, jog “perkūne, dievaiti netrenk į žemaitį, bet trenk į gudą kaip šunį rudą.“

Žemaitija buvo laikoma vos ne visa etninė  Lietuva, netgi  Užnemunės teritorija. Ingos ir  Tomo Baranausko knygoje “Viduramžių Lietuvos viešpačiai“  minima visa eilė valdovų, buvusių iki  Mindaugo iškilimo. Vienas jų – kunigaikštis  Živinbudas, perėmė valdžią 1213, ar 1214 metais, žuvus  Daugeručiui,  Steksei. Vėliau pats žuvo siaubdamas  Naugarduką.

Žinomas ir žiemgalių kunigaikštis  Nameisis.  Užtenka paskaityti  Simono  Daukanto,  Zenono  Ivinskio veikalus ir juose surasime nemažai mūsų tautiečiams pirmąkart girdimus vardus kaip  Kukovaitis,  Žvelgaitis.  Pavardės atsiranda vėlesniuose amžiuose ir tik reikia numanyti kokių dar įmantrių vardų būta žinant, kad daugiau nebuvo kito  Dausprungo, ar  Lengvenio.

Prancūzų keliautojas  Pilypas de  Mezjeras savo kūrinyje „Senojo maldininko sapnas” 1364 metais aprašė kaip iškilmingai laidotas karalius  Gediminas.  Su šarvais ir įkapėmis kaip civilizuotos karalystės monarchas. Netgi  Lietuvos  Didžiosios kunigaiktystės kaldintos monetos valdovus vaizduoja kaip  Magnus dux( Didysis valdovas), o  Vytautas  Didysis skirtinguose šaltiniuose minimas kaip  Aleksandras,  Witold. Už nuopelnus  Griunvaldo mūšyje, sustabdžiusiame  Ordino planus veržtis į  Rytus, čekai   Vytautą  Didįjį vadino ir titulavo savo karaliumi. Lietuvos karalystė dar ilgai galėjo būti grėsminga jėga  Europoje, jeigu ne lenkų ponų siekis sukurti  Abiejų tautų  Respubliką.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *